Onze
Geschiedenis
Sinds de oprichting van Van Dal mannenmode in 1951 heeft het bedrijf allerlei bijzondere ontwikkelingen doorgemaakt. Iedere keuze, nieuwe winkel of baanbrekende innovatie uit onze historie heeft ons gebracht waar we nu zijn. In de Van Dal 70 jaar tijdlijn blikken we per decennium terug op deze ontwikkelingen en leert u Van Dal kennen. Wist u dat de origine van het bedrijf teruggaat naar textielstad Tilburg? Dit deden wij van 1951 tot 1961!
1951 Het prille begin
Precies: we begonnen in Tilburg. Het is de veelbelovende zomer van 1951 waarin de heer Van Dal grote stappen maakt. Het bedrijf Van Dal tapijten wordt in de Enschotsestraat opgericht. Ja, echt waar, tapijten. Deze kwamen vanuit de vele textielfabrieken en werden aan consumenten verkocht. Het bleek een succesvolle handel.
1955
Van tapijten naar kleding
Door de jaren heen wordt er gekeken naar opties om ook kleding te gaan verhandelen. De prijzen van de rollen stof liggen vrij hoog. De heer Van Dal koopt stofcoupons die overblijven van dergelijke rollen, welke een stuk betaalbaarder zijn.
In het jaar 1955 begint Van Dal als ambulante organisatie deze stofcoupons aan de deur te verkopen zodat mensen hier hun kleding van kunnen maken. Omdat de opsplitsing twee verschillende markten begint te dienen, besluit de broer van de heer Van Dal om de tapijtenverkoop over te nemen. Hij begint daarnaast ook vloerbedekking te verkopen en doet dit voor de komende dertig jaar in een ander pand in de Enschotsestraat.

1960
Nieuwe slogan
De zaken gaan goed. Van Dal was een van de eerste bedrijven in Noord-Brabant om stofcoupons te verkopen. Het bedrijf begint daarom steeds meer een begrip te worden in en rondom de regio van Tilburg waardoor Van Dal zich steeds beter kan ontwikkelen. Langzaamaan mocht de kracht en kwaliteit ook naar buiten gebracht worden. De slogan Gewoonweg goed, ook in prijs wordt leven ingeblazen en verwelkomt het volgende decennium.

1965
Volledig over op kleding
Het kan natuurlijk niet anders dan dat Van Dal van tapijten overstapt op kleding; de heer Van Dal had immers al de visie om dit eigenhandig door te gaan zetten. De stofcoupons maken tijdig plaats voor de herenkleding die het bedrijf een volledig nieuw doel zullen geven. De tijd is rijp: het bedrijf heeft een nieuwe naam nodig! Wat dat dan wordt? Confectiebedrijf Van Dal.

1967
De appel valt niet ver van de boom
Ad van Dal, de zoon van de heer Van Dal, begint als werknemer in het bedrijf.

1968
Regelmatige advertenties
Nog voordat marketing zich zo ontvouwt als het vandaag de dag doet, staan de strategieën in de kinderschoenen. Wel wordt er met regelmaat op een wekelijkse basis geadverteerd. Dat gebeurt op een kenmerkende, pontificale manier. Grote letters worden op diverse manieren gebruikt om nadruk te leggen op onder andere lopende acties.

1969
Pijlsnelle klasse
Niet alleen in herenkleding gaan we als een speer. Van Dal wordt de sponsor van de sportieve Simca Rallye 2 auto, waarin Ad van Dal zelf graag achter het stuur kruipt. Dat blijft niet begrensd tot eigen plezier: Formule 1 coureur Jan Lammers racet in dezelfde auto om de nodige kilometers weg te scheuren. Wat een stoere periode!

1970
Bedrijfskleding
De reputatie van Van Dal is nog altijd aan het groeien. In principe heeft de herenkleding als oogpunt om stijlvolle mode aan te bieden. Het krijgt een extra functie bij het onomstotelijke Philips: er worden grijze kostuums en overhemden in bulk ingekocht die vervolgens als bedrijfskleding door het personeel gedragen worden.

1971
Van Dal reist rond
De ateliers die confectie aanbieden vertrekken in toegenomen mate naar het buitenland omdat de modewereld onophoudelijk aan het internationaliseren is. Van Dal beweegt mee in deze ontwikkeling: Ad van Dal reist met de inkoopafdeling de hele wereld over voor kleding. Daarbij worden talloze nieuwe ideeën opgedaan die in het komende decennium uitgewerkt worden.

1972
De geboorte van Bartlett
Bartlett ontstaat als een exclusief merk van Van Dal. Leuk weetje: de naam is ontstaan doordat Ad van Dal door een telefoonboek bladerde en de naam Bartlett zag staan. Er was behoefte aan een naam die internationaler ingezet kan worden dan Van Dal, en daar was Bartlett perfect voor. Het merk valt volledig onder eigen beheer, waardoor alle vrijheid bij Van Dal zelf ligt. Aanvullend ontstaat Bartlett & Walker, een chique variant van het merk. Ondertussen breidt het winkelaanbod uit met winkels in Nieuwegein, Oosterhout, Roosendaal, Uden en Waalwijk.

1975
Van Dal in België
Het jaar dat Van Dal écht internationaal gaat: een filiaal settelt in het Belgische polderdorp Doel. Een plek die toen nog niet in de vervallen staat verkeerde waar het nu een in tijd stilstaande spookstad presenteert. De naam wordt omgedoopt tot Védéc, wat afstamt van Van Dal Confectie.

1976
Reorganisatie
Het gaat minder goed met het bedrijf, waardoor reorganisatie onvermijdelijk is. In deze onstuimige tijd worden winkels die enige problemen ondervinden flink onder de loep genomen of gesloten. Hiermee beoogt Van Dal sterker en beter terug te komen.
“Als gevolg van een interne reorganisatie in ons bedrijf die nu zijn besluit heeft gekregen, nemen wij er goed aan te doen u een schematische voorstelling te verstrekken van de functies en verhoudingen in ons bedrijf.”

1978
Nieuwe directeur
In het licht van reorganisatie vindt er nog meer plaats: Jan Karel Broekhoven neemt het bedrijf over. Als onderdeel van de transitie verandert hij de naam Van Dal Confectie in vDal herenmode, een naam die beter op het tijdperk en de essentie van het bedrijf aansluit. Naast de zeven winkels die hun deuren sluiten, worden alle andere winkels vernieuwd of verhuisd naar goedkopere locaties. Dit blijkt een goede zet!

1981
Wij bestaan 30 jaar!
Het jaar om alles uit de kast te trekken. Van Dal bestaat dertig jaar en dat moet gevierd worden! Hoe beter dan met een feestelijke opening van onze winkel in Etten-Leur waarbij er twee olifanten ingehuurd worden? Kinderen van klanten kunnen een rondje op de rug van deze kolossale kindervrienden rijden. In Eindhoven is het feest ook gaande: grote optredens vinden plaats voor klanten en personeel, waaronder niemand minder dan Corry Konings. Mooi was die tijd!

1983
Amilto
In week 36 staat Van Dal op de Amilto verkoopbeurs. Voor hen met een goed geheugen: dit is waar u in deze periode wilt zijn! De inmiddels vergane glorie trekt in 1983 honderdduizenden bezoekers vanuit het hele land. Bezoekers zien het echt als een uitje, Van Dal als een buitenkans om men kennis te laten maken met onze stijlvolle mannenmode.
In een modewereld die constant aan verandering onderhevig is, is het belangrijk om mee te blijven groeien. Van Dal blijft zichzelf steeds verbeteren en wisselt daarom nog eens van slogan. Wat ons in deze tijd typeert? Stevigere zakken want het geld moet alleen rollen als u dat wilt! Een slogan die tot de verbeelding spreekt.

1985
Verbouwen, verhuizen en vernieuwen
De tijd van verbouwen, verhuizen en vernieuwen. In 1985 verhuist de winkel in Waalwijk. Later in datzelfde jaar volgt Roosendaal met een leuke, aansluitende heropening. In 1986 neemt Nieuwegein tevens een nieuwe positie in in winkelcentrum Makado. De winkels in het Brabantse Breda en Oosterhout verbouwen in 1987, Helmond en Uden verhuizen. In 1988 staat de verhuizing van Veenendaal op de planning. Utrecht verbouwt in 1990 en Zeist opent een gloednieuw filiaal.

1991
Laatste decennium met de gulden
Het is Immers alweer zo lang geleden dat het bijna niet voor te stellen is hoe het guldentijdperk heeft moeten zijn. Hoewel de overgang van de gulden naar euro pas in 2002 kwam, zijn de jaren ’90 het laatste decennium waarin er met de gulden betaald wordt. Toch pakken we gezamenlijk door met de nieuwe stap in modern Nederland.

1992
Verbouwing, verhuizing en vooruitstrevende advertenties
De opvolgende jaren draaien veelal om het verbouwen en verhuizen van onze winkels. Den Bosch en Helmond voeren treffende verbouwingen door in 1992, waarna Etten-Leur slim naar de buitenzijde van het centrum verhuist in 1993. In 1997 heropent de winkel in Roosendaal na te verhuizen naar de Molenstraat. Veenendaal sleutelt aan het filiaal in 1999, Eindhoven in 2000 met een aansluitende uitverkoop en zowel Nijmegen als Utrecht heropenen na een intense verhuisperiode in 2001.
In deze periode vol transities zoekt Van Dal naar vooruitstrevende manieren om te adverteren. Waar er in voorgaande jaren gebruik werd gemaakt van illustraties, wordt er nu fotografie ingezet om de boodschap te versterken. Een van de vroege voorbeelden is deze advertentie waarin ‘kostuums in elke maat’ aangeboden worden; een unieke veelzijdigheid die we vandaag de dag nog steeds waarborgen! Wij vinden immers dat er voor elk postuur stijlvolle mode hoort te zijn. Ook leuk om te zien: in onze vacatures wordt Van Dal gepositioneerd als een filiaalbedrijf in de herensector voor 30+ mannen. Jong van geest!

2001
Nieuwe eigenaar, nieuw logo en naamsverandering
Na de millenniumwisseling wisselt Van Dal tevens van naam. De familie Segeren neemt namelijk het bedrijf over en verandert vDal herenmode in vDal mannenmode. Daarvoor wordt het nieuwe logo leven ingeblazen en kan het bedrijf vooruit met een frisse insteek. Een feestelijk extraatje is de klantenkaart die wordt geïntroduceerd. Zo krijgen klanten 10% korting op al hun toekomstige aankopen.

2003
Van Dal op de Brabantse radio
Het tijdperk van familie Segeren, als we het zo even noemen, wordt gelijk goed ingeluid. Van Dal is te horen bij lokale radiozender Omroep Brabant. In een pakkende reclamecampagne van acht weken verschijnt Van Dal op de zender, wat ervoor zorgt dat we steeds bekender worden in de regio.

2006
Klantenregistratiesysteem
Omdat Van Dal het oogpunt heeft om te blijven moderniseren, wijdt het bedrijf zich toe aan het klantenregistratiesysteem. Met het verzamelen van klantgegevens kan Van Dal beter in beeld brengen wie de klant is, wat zijn wensen zijn en hoe daar op een professionele en doordachte manier op ingespeeld kan worden. Van Dal is daarmee één van de eerste retailers in Nederland die hiermee aan de haal gaat.

2006
Winkeluitbreiding
In mei 2006 krijgt de Gelderse stad Tiel een eigen Van Dal filiaal. Daar zijn stadsmascotte Flipje en medebewoners van Tiel hartstikke blij mee! In de daarop volgende jaren is er meer uitbreiding. Wijchen, Weert, Gorinchem, Horst, Roermond en Baarle-Nassau krijgen allemaal hun eigen filiaal. Door steeds zichtbaarder te worden in een groter deel van Nederland weet Van Dal door te blijven groeien.

2008
Maandelijkse folders en het wereldwijde web
Hulde, vanaf 2008 is Van Dal op het wereldwijde web te vinden! www.vdal.nl wordt gelanceerd en legt daarmee de eerste bouwstenen voor de online winkelomgeving die we vandaag de dag kennen. Daarnaast ontvangt iedere klant op maandelijkse basis een Van Dal folder op de deurmat.

2011
60-jarig jubileum en nieuw logo
Van Dal bestaat 60 jaar, hoera! Het jubileum pakt gelijk de kans om het volgende hoofdstuk in te luiden en de visuele identiteit van Van Dal te vernieuwen. Het nieuwe logo wordt ontworpen; dit is dezelfde die vandaag de dag nog overal wordt toegepast.

2012
Nieuwe payoff
Het laatste decennium van de Van Dal 70 jaar tijdlijn luiden we in met de destijds nieuwe payoff: mooie mode, mooie prijzen. Dat blijkt, want we lopen storm en breiden met winkels uit in Bladel en Barneveld, gevolgd door Nijkerk, Middelharnis en Hilversum in 2013. Het is een goede tijd om door te groeien!

2014
Ger Segeren
Het is tijd voor een nieuwe kijk: Ger Segeren, de oudste zoon van familie Segeren, neemt vol enthousiasme het bedrijf over. Ger kijkt ernaar uit om al zijn opgedane kennis in te zetten om Van Dal steeds succesvoller te maken. In hetzelfde jaar opent hij twee gloednieuwe winkels; een in Goes en een in Doetinchem. Het jaar daarop, 2015, is eveneens baanbrekend: het modieuze mannenmerk Max Goodman lanceert. Daarmee wordt het een vaste naam in het Van Dal assortiment.

2016
Win een jongensdroom!
Van Dal bestaat 65 jaar en treedt naar buiten met de Forever Young campagne. Dit houdt in dat iedere klant bij een besteding van 65 euro gave prijzen kan winnen. Denk hierbij aan het vervullen van een jongensdroom zoals rondscheuren op een circuit, skydiven, auto’s pletten met een bulldozer en een bijzondere ballonvaart. Dit wordt enorm goed ontvangen!
Iedere man heeft een jongensdroom. Wij helpen je graag om deze werkelijkheid te maken!

2017
Webshop live en 50plusbeurs
Op 16 augustus slaat Van Dal een weg in naar de online retail: de website www.vdal.nl verandert namelijk van informatief platform naar een webwinkel. Later dit jaar verschijnt Van Dal op de 50plusbeurs. Tevens krijgt het Limburgse Beek er een Van Dal winkel bij.

2018
The voice senior, magazine & Rintje Ritsma
In 2018 komt het allereerste magazine van Van Dal uit. Weet jij nog welke editie dit was? Precies, de editie waarin we afreizen naar de Spaanse stad Valencia om daar de nieuwe collectie te fotograferen. We doen dit met niemand minder dan oud-langebaanschaatser Rintje Ritsma, die ambassadeur voor Van Dal wordt. Van Dal wordt ook zichtbaar op de tv met twee seizoenen als sponsor van The Voice Senior op RTL 4. Een nieuwe slogan wordt vervolgens leven ingeblazen: stijlvolle mode voor de beste prijs. Er is ruimte voor uitbreiding; Maassluis krijgt een eigen Van Dal winkel.

2019
Digitale sales assistent & schaatsclinic
Om alle winkels bij te steunen wordt de digitale sales assistant Robin geïntroduceerd. Dit is een tablet waarmee artikelen die niet op voorraad zijn alsnog nabesteld kunnen worden. Deze bestellingen worden direct naar de klant verstuurd. In het voorjaar van 2020 organiseert Van Dal samen met Rintje Ritsma een schaatsclinic voor 25 klanten. Met zijn allen gaan we naar de Kunstijsbaan in Breda en genieten we van een sportieve dag met stamppotbuffet achteraf. Zoetermeer krijgt een winkel in de knusse Dorpsstraat en de panden in Tilburg, Weert en Oosterhout verhuizen naar nieuwe locaties.

2020
Beste Winkelketen van Nederland
In september 2020 wordt Van Dal nietsvermoedend niet alleen genomineerd als kandidaat, maar wordt zelfs winnaar van een bijzondere prijs. ABN AMRO heeft namelijk Beste Winkelketen verkiezingen en Van Dal wint de prijs voor Beste Winkelketen van Nederland in de categorie herenmode. Een ware kroon op onze jarenlange toewijding!

2021
Verhuizing van het hoofdkantoor & Bartlett huisstijl krijgt een nieuwe huisstijl
Nu de grote verhuizing: het hoofdkantoor verhuist van Tilburg naar Breda. De coronapandemie leidt tot een lockdown, waardoor de Van Dal winkels noodgedwongen hun deuren moeten sluiten. Een hectische piek van online bestellingen is het gevolg en er wordt extra personeel ingezet om deze te kunnen bijbenen. Daarnaast opent er een tweede winkel in Eindhoven, centraal gelegen aan de Rechtestraat. Ons exclusieve merk Bartlett krijgt een nieuwe huisstijl en in het najaar wint Van Dal wederom de prijs voor Beste Winkelketen van Nederland in de herenmode.

2021
70 jaar jubileum
Van 1951 tot 2021: van tapijten tot mannenmode, van ambulant tot een webwinkel, van vader op zoon tot weer vader op zoon. 70 jaar later zijn we zo trots als een pauw. Door de jaren heen ont- stonden er veel uitdagingen, die we elke keer met een frisse en scherpe blik hebben getrotseerd. Hoe nu verder? Door te blijven zoeken naar groeikansen die passen bij de tijdsgeest. Op naar nog vele jaren samen met u, als klant van Van Dal. We zien u graag in een van onze winkels!
