Home » Van Dal Actueel » Van Dal 70 jaar tijdlijn: 1961 – 1971

Van Dal 70 jaar tijdlijn: 1961 – 1971

Sinds de oprichting van Van Dal mannenmode in 1951 heeft het bedrijf allerlei bijzondere ontwikkelingen doorgemaakt. Iedere keuze, nieuwe winkel of baanbrekende innovatie uit onze historie heeft ons gebracht waar we nu zijn. In de Van Dal 70 jaar tijdlijn blikken we per decennium terug op deze ontwikkelingen en leert u Van Dal kennen. Wist u dat er na de toenemende verkoop van kleding de winkels al snel als paddenstoelen uit de grond schoten? Dit deden wij van 1961 tot 1971!

Heeft u een opfrisser nodig van wat er hiervoor gebeurde? Lees hier over de periode 1951 – 1961.

Onze geschiedenis

van

1961-1971

^
1965

Volledig over op kleding

Het kan natuurlijk niet anders dan dat Van Dal van tapijten overstapt op kleding; de heer Van Dal had immers al de visie om dit eigenhandig door te gaan zetten. De stofcoupons maken tijdig plaats voor de herenkleding die het bedrijf een volledig nieuw doel zullen geven. De tijd is rijp: het bedrijf heeft een nieuwe naam nodig! Wat dat dan wordt? Confectiebedrijf Van Dal.

""
""
^
1967

De appel valt niet ver van de boom

Door de jaren heen wordt er gekeken naar opties om ook kleding te gaan verhandelen. De prijzen van de rollen stof liggen vrij hoog. De heer Van Dal koopt stofcoupons die overblijven van dergelijke rollen, welke een stuk betaalbaarder zijn. In het jaar 1955 begint Van Dal als ambulante organisatie deze stofcoupons aan de deur te verkopen zodat mensen hier hun kleding van kunnen maken. Omdat de opsplitsing twee verschillende markten begint te dienen, besluit de broer van de heer Van Dal om de tapijtenverkoop over te nemen. Hij begint daarnaast ook vloerbedekking te verkopen en doet dit voor de komende dertig jaar in een ander pand in de Enschotsestraat.

^
1968

Regelmatige advertenties

Nog voordat marketing zich zo ontvouwt als het vandaag de dag doet, staan de strategieën in de kinderschoenen. Wel wordt er met regelmaat op een wekelijkse basis geadverteerd. Dat gebeurt op een kenmerkende, pontificale manier. Grote letters worden op diverse manieren gebruikt om nadruk te leggen op onder andere lopende acties.

""
""
^
1968

Meer panden, meer handen

De zaken gaan goed. De verkoop van herenkleding floreert en creëert allerlei nieuwe kansen. Het bedrijf zich laten beperken tot slechts een enkele winkel is niet langer een optie en daarom openen er nieuwe winkels. Na Tilburg volgen Breda, Den Bosch en Helmond met elk een inrichting die afgeleid is van het pand in de Enschotsestraat te Tilburg. De winkels krijgen een grotere spanwijdte: ook Ede, Nijmegen, Veenendaal, Eindhoven en Utrecht verwelkomen Van Dal klanten.

^
1969

Pijlsnelle klasse

Niet alleen in herenkleding gaan we als een speer. Van Dal wordt de sponsor van de sportieve Simca Rallye 2 auto, waarin Ad van Dal zelf graag achter het stuur kruipt. Dat blijft niet begrensd tot eigen plezier: Formule 1 coureur Jan Lammers racet in dezelfde auto om de nodige kilometers weg te scheuren. Wat een stoere periode!

^
1970

Bedrijfskleding

De reputatie van Van Dal is nog altijd aan het groeien. In principe heeft de herenkleding als oogpunt om stijlvolle mode aan te bieden. Het krijgt een extra functie bij het onomstotelijke Philips: er worden grijze kostuums en overhemden in bulk ingekocht die vervolgens als bedrijfskleding door het personeel gedragen worden.

Het is te merken dat het steeds beter en beter gaat met Van Dal. Met een toegenomen honger werkt het bedrijf steeds meer toe naar nieuwe hoogtes. Dat maakt het volgende decennium minstens zo spannend als deze: kan het bedrijf deze groei aanhouden? U leest het binnenkort op ons online magazine!

Deel dit artikel op:

Dit is ook interessant: 

Wanneer onze copywriter Nick Pijler zijn pen even laat rusten, drukken zijn vingers op de knoppen van zijn camera. Hij legt hierdoor de mooiste dingen, mensen en plekken vast, zoals onder andere alle steden van Nederland.
Geschreven door: Nick Pijler

Categorie: Tijdlijn | Van Dal Actueel

Right Menu Icon