Home » Van Dal Actueel » Trots op 70 jaar Van Dal

Trots op 70 jaar Van Dal

Het zal u vast niet ontgaan zijn dat Van Dal mannenmode dit jaar wat te vieren heeft. Er mogen maar liefst 70 kaarsjes uitgeblazen worden. Om 70 jaar Van Dal te vieren nemen wij u graag mee door onze tijdlijn over hoe Van Dal mannenmode is ontstaan zoals we dat vandaag de dag kennen. Daarbij geven wij natuurlijk ook graag het woord aan de huidige directeur Ger Segeren. U leest het in dit artikel.

Trots op 70 jaar Van Dal

70 jaar alweer, wat een mijlpaal! Er is van alles gebeurd en ik ben apetrots dat Van Dal al zo lang stijlvolle mannenmode aanbiedt voor een loyale klantenkring. Iedere vijftigplusman hoort stralend en comfortabel door het leven te gaan en daar helpt stijlvolle kleding met een hoge kwaliteit en prettig draagcomfort enorm bij.

Mijn verhaal gaat precies twintig jaar terug in de tijd: toen liep ik namelijk tien weken stage op het voormalige hoofdkantoor in Tilburg. Tijdens deze stage verdiepte ik mij in de marketing, een aspect wat nog splinternieuw was binnen Van Dal. Daardoor leerde ik de enorme veelzijdigheid van het bedrijf kennen en begon ik steeds meer groeikansen te zien.

Toen ik precies twintig jaar als stagiair begon bij Van Dal, heb ik niet kunnen voorzien dat ik directeur zou worden. Zo ziet u maar!

Trots op 70 jaar Van Dal

Bron foto: Van Dal mannenmode

Bron foto: Van Dal mannenmode

Van stagiair tot directeur

Onbewust moet dit mij aangetrokken hebben om aan het werk te gaan onder de vlag van Van Dal. Mijn ouders werden in 2001 eigenaren van Van Dal, waardoor ik opnieuw met het bedrijf in aanraking kwam. In de jaren die volgden heb ik me toegewijd aan de dynamische wereld van retail. Zo heb ik veel waardevolle verkoopervaring opgedaan bij De Rijdende Amerikaan, Kreymborg en Jola – ons andere familiebedrijf. De kneepjes van het vak werden mij geleerd, waardoor ikzelf een steeds beter perspectief kreeg over het maken van belangrijke keuzes die een bedrijf in de juiste richting kunnen duwen.

In 2014 nam ik het heft in eigen handen: ik werd directeur van Van Dal en verruimde het merkaanbod met merken als Max Goodman, Lerros en Berkelmans. Daarnaast heb ik het winkelaanbod uitgebreid naar 34 winkels en de bestaande winkels gemoderniseerd. Ook is de webwinkel ontstaan, waardoor de klant op ieder moment van de dag bij ons kan winkelen. Ik vind het belangrijk om ervoor te zorgen dat klanten een warme, persoonlijke winkelervaring hebben. Het is daarom uiterst belangrijk om goed te luisteren naar de wensen van de klant. Daar vertel ik zometeen meer over, maar laten we eerst even de geschiedenis van het bedrijf onder de loep nemen. Terug naar 1951!

Terug in de tijd

Het was nog maar het prille begin van de jaren ’50 toen Ties – de heer Van Dal – het bedrijf Van Dal tapijten oprichtte in de Enschotsestraat te Tilburg. Ja, echt waar, tapijten. Toen Kees, de oudere broer van Ties, tapijten ging verkopen en Ties ook hard wilde werken, was de kogel door de kerk. Een logische locatie ook, want textielstad Tilburg stond al decennialang vol met textielfabrieken die van oudsher wol en andere stoffen uit andere landen verkregen. Vanaf 1955 neemt Kees de tapijtenverkoop weer volledig over, waarna de heer Van Dal stofcoupons aan de deur verkoopt. “Gewoonweg goed, ook in prijs”, luidde de slogan later. Vanaf het begin was de stijlvolle mode al kwalitatief en betaalbaar!

Focus op stijlvolle mode

In 1965 verandert de bedrijfsnaam verandert in Confectiebedrijf Van Dal. Ad van Dal, de zoon van de heer Van Dal, begint twee jaar later als werknemer in het bedrijf. Mooi om te zien hoe de zoon in de voetsporen van zijn vader lijkt te treden; dit gebeurt namelijk later ook als mijn vader het bedrijf overneemt. Door de jaren heen vinden er ludieke acties plaats, zoals een dertigjarig jubileum met een concert van Corry Konings en een winkelopening met twee gehuurde olifanten. Steeds meer nieuwe winkels verspreiden zich over verschillende provincies in Nederland en zelfs op Belgische grond. Bartlett doet in 1972 zijn intrede en blijft het privémerk dat exclusief bij Van Dal te koop is. Confectiebedrijf Van Dal wordt omgedoopt tot het eigentijdse Van Dal herenmode, wat in 2001 in Van Dal mannenmode verandert. Het logo zoals we vandaag de dag kennen wordt in 2011 ontworpen en iedere dag streeft Van Dal naar het verbeteren van het bedrijf. Het zijn precies die kenmerken die het bedrijf dichtbij de klant houden, waardoor we zeventig jaar later nog even scherp aan de weg timmeren!

Ad van Dal – 1967 | Bron foto: Ad van Dal

Winkel in Roosendaal – 1972 | Bron foto: Van Dal mannenmode

Ad van Dal – 2021 | Bron foto: Van Dal mannenmode

In de winkels

En toen was het 2021. Decennia zijn verstreken en we hebben enorm veel kunnen leren door gewoonweg heel veel te doen. Van tapijtenverkoper tot een gerespecteerde retailer in de mannenmode die steeds met de tijd meebeweegt. Ik ben ervan overtuigd dat dat ook is waar onze kracht ligt. De klant moet zich gehoord en begrepen voelen, zich herkennen in de visie die wij uitdragen en uiteraard ook in de kleding die wij aanbieden. Dat kan alleen maar door middel van een persoonlijke aanpak. In de reconstructies van onze winkels hebben we dat op een hele duidelijke manier willen doorgronden. Denk hierbij aan de tekst ‘Welkom!’ boven de deur, een lekker kopje koffie voor iedere bezoeker en persoonlijk advies waarbij onze medewerkers u altijd vriendelijk te woord staan. Omdat ikzelf jaren in de winkel heb gestaan en seizoen na seizoen heb meegemaakt, heb ik een goed beeld bij het verloop van omstandigheden in de modebranche en weet ik waar ik op moet inspelen.

Bron foto: Van Dal mannenmode

Bron foto: Van Dal mannenmode

Op het hoofdkantoor

Een vertrouwd, persoonlijk gevoel moet ook vanuit het bedrijf zelf komen. Wij hebben bijvoorbeeld heel veel vijftigplussers in dienst omdat we geloven dat zij met jarenlange mensenkennis, doortastend enthousiasme en de aanhoudende drang om te blijven leren naadloos aansluiten op de stem van onze klant. Dat geldt zowel voor onze medewerkers in onze winkels als op het hoofdkantoor. Het vernieuwde hoofdkantoor in Breda beslaat 45 bij 25 meter en is een inspirerende plek voor een divers team van verschillende generaties en achtergronden. Omdat we geloven in duurzaamheid is het hoofdkantoor uitgerust met 200 zonnepanelen en zijn de kantoren en het magazijn volledig elektrisch verwarmd. Onze professionele werkruimtes zijn beter afgestemd op de verschillende afdelingen waardoor iedereen efficiënter aan de slag kan. Kom maar op met de volgende zeventig jaar; wij zijn er klaar voor!

Deel dit artikel op:

Dit is ook interessant: 

Al ruim 70 jaar biedt Van Dal stijlvolle mannenmode aan voor de moderne man. Deze rubriek belicht alles wat met kleuren, materialen en de nieuwste trends te maken heeft. Zo ontdekt u alles wat u over stijlvolle mannenmode moet weten!
Geschreven door: Van Dal mannenmode

Categorie: Van Dal Actueel

Right Menu Icon