Sinds de oprichting van Van Dal mannenmode in 1951 heeft het bedrijf allerlei bijzondere ontwikkelingen doorgemaakt. Iedere keuze, nieuwe winkel of baanbrekende innovatie uit onze historie heeft ons gebracht waar we nu zijn. In de Van Dal 70 jaar tijdlijn blikken we per decennium terug op deze ontwikkelingen en leert u Van Dal kennen. Wist u dat de naam van ons exclusieve merk Bartlett afstamt van een telefoonboek? Dit deden wij van 1971 tot 1981!
Heeft u een opfrisser nodig van wat er hiervoor gebeurde? Lees hier wat wij eerder al deden!

Onze geschiedenis
van
1971-1981
1971
Van Dal reist rond
De ateliers die confectie aanbieden vertrekken in toegenomen mate naar het buitenland omdat de modewereld onophoudelijk aan het internationaliseren is. Van Dal beweegt mee in deze ontwikkeling: Ad van Dal reist met de inkoopafdeling de hele wereld over voor kleding. Daarbij worden talloze nieuwe ideeën opgedaan die in het komende decennium uitgewerkt worden.


1972
De geboorte van Bartlett
Bartlett ontstaat als een exclusief merk van Van Dal. Leuk weetje: de naam is ontstaan doordat Ad van Dal door een telefoonboek bladerde en de naam Bartlett zag staan. Er was behoefte aan een naam die internationaler ingezet kan worden dan Van Dal, en daar was Bartlett perfect voor. Het merk valt volledig onder eigen beheer, waardoor alle vrijheid bij Van Dal zelf ligt. Aanvullend ontstaat Bartlett & Walker, een chique variant van het merk. Ondertussen breidt het winkelaanbod uit met winkels in Nieuwegein, Oosterhout, Roosendaal, Uden en Waalwijk.
1974
Nieuwe slogan
In een modewereld die constant aan verandering onderhevig is, is het belangrijk om mee te blijven groeien. Van Dal blijft zichzelf steeds verbeteren en wisselt daarom nog eens van slogan. Wat ons in deze tijd typeert? Stevigere zakken want het geld moet alleen rollen als u dat wilt! Een slogan die tot de verbeelding spreekt.


1975
Van Dal in België
Het jaar dat Van Dal écht internationaal gaat: een filiaal settelt in het Belgische polderdorp Doel. Een plek die toen nog niet in de vervallen staat verkeerde waar het nu een in tijd stilstaande spookstad presenteert. De naam wordt omgedoopt tot Védéc, wat afstamt van Van Dal Confectie.
De streef om te groeien kent geen grens bij Van Dal: we trekken naar België!
1976
Reorganisatie
Het gaat minder goed met het bedrijf, waardoor reorganisatie onvermijdelijk is. In deze onstuimige tijd worden winkels die enige problemen ondervinden flink onder de loep genomen of gesloten. Hiermee beoogt Van Dal sterker en beter terug te komen.
“Als gevolg van een interne reorganisatie in ons bedrijf die nu zijn besluit heeft gekregen, nemen wij er goed aan te doen u een schematische voorstelling te verstrekken van de functies en verhoudingen in ons bedrijf.”

1978
Nieuwe directeur
In het licht van reorganisatie vindt er nog meer plaats: Jan Karel Broekhoven neemt het bedrijf over. Als onderdeel van de transitie verandert hij de naam Van Dal Confectie in vDal herenmode, een naam die beter op het tijdperk en de essentie van het bedrijf aansluit. Naast de zeven winkels die hun deuren sluiten, worden alle andere winkels vernieuwd of verhuisd naar goedkopere locaties. Dit blijkt een goede zet!
Ondanks enkele obstakels vindt Van Dal manieren om te groeien en zelfs internationaal te gaan. Dat is een nieuwe markt om kennis te laten maken met het modieuze familiebedrijf, wat extra spannend is voor het volgende decennium. Een nieuwe directeur aan het roer; wat gaat dat voor de toekomst betekenen? U leest het binnenkort op ons online magazine!