Home » Swim to Fight Cancer » Artikelen » Hoe train ik mijn conditie?

Hoe train ik mijn conditie?

Heb je moeite met het lopen van een paar honderd meter, raak je buiten adem bij het zwemmen van meer dan drie baantjes of ben je al aan het hijgen bij het oplopen van je trap? Dan heb je misschien last van een minder goede conditie. Een goede conditie hebben is een van de belangrijkste elementen om fit te blijven. Maar hoe train ik mijn conditie? Goede vraag! Wij vroegen het onze deelnemers voor Swim to Fight Cancer, want op 11 september zwemmen zij wel 1000 meter in het open water in Breda!

Waarom is een goede conditie hebben zo belangrijk?

Iedereen kent het uitgeputte gevoel na een flinke inspanning. Dit gevoel is natuurlijk niet zo prettig: je raakt sneller buiten adem, je gaat zweten en je hart en longen gaan sneller werken om extra zuurstof te krijgen. Een goede conditie hebben is uitermate belangrijk om bovengenoemde symptomen te verminderen. Buiten dat voel je je fitter en je verlaagt de kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Daarbij word je sneller beter als je een griep of verkoudheid te pakken hebt. Alleen maar voordelen dus!

Hoe train ik mijn conditie?

Er zijn verschillende manieren om jouw conditie op peil te krijgen of houden. Misschien wil je niet meer zo snel uitgeput raken of train je voor een sportief doel. Deze tips helpen jou om jouw persoonlijke doel te bereiken.

Olympische Spelen Logo

Bron foto: Unsplash.com

Bouw het rustig op

De eerste tip is lekker recht-toe-recht-aan en vooral belangrijk als je lang niet gesport of actief bewogen hebt. Bouw het trainen rustig op. Loop bijvoorbeeld iets verder dan normaal, maar niet te veel. Probeer dit een tijd constant te houden en als je voelt dat je meer aankan, ga dan weer een stap verder. Als je te snel te veel beweegt, krijg je snel spierpijn wat op zijn beurt kan leiden tot blessures. Dat zou natuurlijk zonde zijn als je net weer aan het trainen bent.

Wandel voor een betere conditie

Een van de meest gezonde bezigheden is wandelen. Denk maar aan het (hard)lopen tijdens een marathon. Rennen voor een bus. Zwemmen tijdens een competitieve wedstrijd. Wandelen helpt je om jouw conditie te verbeteren tijdens alle bezigheden. Hierbij is het de bedoeling om sportief te gaan wandelen. Dit is een hogere versnelling dan recreatief wandelen. Loop in een hoger tempo en laat je armen flink meebewegen. Zo houd je je conditie op peil.

Bron foto: Unsplash.com

Olympische Spelen Logo

Bron foto: Unsplash.com

De juiste warming-up

Welke vorm van bewegen je ook kiest, het is belangrijk dat je jouw spieren opwarmt en losmaakt voor de echte training. Met een opwarmronde verklein je de kans op spierpijn en blessures. Als je bijvoorbeeld gaat wandelen, wandel dan eerst een kwartier rustig, doe daarna wat rek- en strekoefeningen om vervolgens het tempo op te voeren. Ga je krachttraining doen? Start dan met vijf tot tien minuten fietsen, lopen of touwtjespringen.

Train samen

Dit is een vaak terugkomende tip als het gaat om doelen halen, reizen of je hobby uitvoeren. En dat is niet voor niks. Door samen te trainen kan je zowel jezelf als je ambitieuze metgezel motiveren om door te gaan en niet op te geven. Daarbij is het samen trainen erg gezellig en heb je een stok achter de deur voor als je zelf even geen zin hebt. Zorg wel dat jullie op hetzelfde niveau zitten qua uithoudingsvermogen. Als de een dit veel minder heeft, wordt het samen trainen er niet leuker op.

Bron foto: Unsplash.com

Olympische Spelen Logo

Bron foto: Unsplash.com

De juiste attributen

Het is niet meer dan logisch dat je bij het hardlopen goede hardloopschoenen gebruikt en bij het zwemmen een comfortabele zwembroek. De benodigdheden die wij bedoelen: een sporthorloge met de daarbij horende apps. Denk hierbij aan een hardloop- of zwemapplicatie die de afstand, tijd en snelheid meet of een gezondheidsapp waarbij je tot in detail zelfs jouw voedingspatroon kan bijhouden.

Het sportieve doel van Van Dal

Of je nu een marathon wilt gaan lopen of een berg plant te beklimmen, wij hopen dat we je met deze tips kunnen helpen dit doel te bereiken. Wist jij eigenlijk al dat wij een sportief doel voor ogen hebben? Op 11 september gaan wij met het Van Dal team de singel van Breda in om geld op te halen voor baanbrekend kankeronderzoek en jij kan ons hierbij steunen! Heb jij ook een sportief doel op de planning staan? Laat het ons weten in een van onze winkels onder het genot van een vers gezette kop koffie!

Bron foto: Fight cancer

Bron foto: Fight cancer

Deel dit artikel op:

Dit is ook interessant: 

De onbetwiste expert op het gebied van mannendingen is Thijs. Of het nou gaat om aangename auto’s, gave gadgets of tips voor een uitstekend uiterlijk: Thijs is van alle markten thuis!
Geschreven door: Van Dal mannenmode

Categorie: Artikelen

Right Menu Icon