Home » Smakelijk » Weerstand verhogen

Weerstand verhogen

Van september door naar oktober, november en december… Het is duidelijk; de ‘r’ zit weer in de maand en een lage weerstand ligt op de loer. Men vat nou eenmaal vaker een kou, loopt een vervelende griep op of moet zelfs kampen met ontstekingen. Deze najaarse nadelen komen niet als verrassing, maar kunnen wel degelijk tijdig bestreden worden. Zoals de stelling ‘een goed begin is het halve werk’ impliceert kunt u nu al iets doen om de kans op ziek worden te verkleinen. Dit zijn onze tips waarmee u uw weerstand kunt verhogen!

""

Bron foto: Unsplash

1. Haal een frisse neus

Natuurlijk: de tijden van lekker weer, luchtige T-shirts en lang luieren in de zomerzon zijn inmiddels niet meer. Het is volkomen begrijpelijk dat het halen van een frisse neus niet het eerste is waar u aan denkt als de lucht grijs kleurt en de kans op neerslag toeneemt. Toch biedt het wel degelijk voordeel. Doordat we minder buiten zijn en minder aan daglicht worden blootgesteld, raken we eerder vermoeid.

Met name de winterse dagen die donkerder beginnen of sneller donker eindigen dragen hieraan bij. Cortisol, het ontstekingsremmende hormoon, en melatonine, het hormoon dat ingezet wordt tegen slapeloosheid, zijn twee stoffen die verstoord worden door een gebrek aan daglicht en het gebruik van schermen. Strik dus snel uw veters en maak wat meters! Als u nog geen goede schoenen heeft, bekijk dan ons aanbod.

Een frisse neus halen houdt u scherp!

2. Beweeg!

Het is erg belangrijk om in beweging te blijven in het najaar. Voorkom dat u pas na het langverwachte kerstdiner begint met méér bewegen en creëer uw eigen regelmaat. Er zijn talloze inspirerende plekken waar u heerlijk kunt rondstruinen. Nederland is het land van de delta, dus een bezoek aan een bijzondere haven is hartstikke leuk. Ook kunt u op een vrije middag door het pittoreske Den Bosch wandelen of een leuke fietsroute langs een kasteel afleggen. Moet u door de kou? Laat het u niet demotiveren, want dit is juist buitengewoon goed! De bruine vetcellen in uw lichaam gaan harder werken om zelf warmte ‘aan te maken.’

""

Bron foto: Unsplash

Kou wakkert deze cellen namelijk aan, die op hun beurt suikers en vetten in warmte overzetten. Ook binnen kunt u natuurlijk veel aan beweging doen, bijvoorbeeld op een loopband, een yogaband of met gewichten naar voorkeur.

""

Bron foto: Unsplash

3. Eet seizoensproducten

Dat ijsbergsla absoluut lekkerder smaakt in de zomermaanden beschreven we eerder al en dat de pompoen een echte herfstgroente is, identificeerden we recent ook. Door het eten van seizoensproducten daadwerkelijk op de seizoenen af te stemmen, zult u merken dat de smaaksensatie in de eerste plaats al ongekend is en daarnaast ook aanstuurt tot creatief koken.

Wie weet bedenkt u wel compleet nieuwe gerechten doordat u geprikkeld of geïnspireerd bent geraakt door de seizoenen! Extra vitamine C is altijd een goed idee; uw immuunsysteem is u hier ook dankbaar voor. Sinaasappels, paprika’s en diverse koolsoorten staan bol van de vitamine C en zijn daarom goede keuzes om dagelijks te eten.

4. Drink water

Het lijkt zo eenvoudig en eigenlijk is het dat ook: drink veel water. Het is verstandig om zo’n zes tot acht glazen per dag te drinken. Het menselijk lichaam bestaat voor 70 procent uit water. Dit is hoognodig om de vitale organen draaiend te houden en het bloed te laten stromen. Een voldoende hoeveelheid water draagt bij aan een betere werking van uw hersenen, energiebehoud en het tegengaan van hoofdpijn en duizeligheid.

Ook voorkomt het dat uw nieren als gevolg van uitdroging niet meer goed functioneren. Als u er moeite mee heeft om consistent water te drinken, probeer het dan in kleinere hoeveelheden door de dag heen te drinken. Vanzelf bouwt dit op tot een gezonde ratio en zult u zich merkbaar beter voelen.

""

Bron foto: Unsplash

""

Bron foto: Unsplash

5. Gezonde vetten

Met winterse weersomstandigheden is de verleiding groot om u volledig over te geven aan allerlei versnaperingen zoals pepernoten, chocoladeletters en banketstaven. Toch is het belangrijk om ook in deze periode van het jaar gezonde vetten binnen te krijgen, vooral omdat we vatbaarder zijn om ziek te worden. Probeer meer te variëren met groenten, zoals de heerlijke, gevulde paprika’s met courgette, amandelschaafsel en quinoa. Een gezonde zalm is ook om uw vingers bij af te likken, zeker als u het zo smeuïg kookt als met dit recept. Al toe aan een veel vergeten vruchtgroente?

Dan is de pompoenfrittata een aanrader, waar geroerbakte pompoen met verse spinazie en fetablokjes bereid wordt. De kracht zit hem dus in olijfolie, vis en zaden. Wees de baas van uw eigen lichaam en verhoog uw weerstand!

Deel dit artikel op:

Dit is ook interessant: 

Wanneer onze copywriter Nick Pijler zijn pen even laat rusten, drukken zijn vingers op de knoppen van zijn camera. Hij legt hierdoor de mooiste dingen, mensen en plekken vast, zoals onder andere alle steden van Nederland.
Geschreven door: Nick Pijler

Categorie: Smakelijk

Right Menu Icon