De jaren ’60, waar de Sovjet-Unie een muur in Berlijn bouwde, waar The Beatles hun eerste hit hebben uitgebracht, de spijkerbroek typisch jaren ’60 kleding werd en een legendarische Elfstedentocht plaatsvond. Hoe was het leven in de jaren 60? In dit artikel zoomen we in op de goede jaren na de wederopbouw en waar veel van de Van Dal klanten van vandaag zijn geboren. We nemen je een stapje terug in de tijd en laten je de huiskamer, de muziek en het eten uit de jaren 60 herbeleven! Lees snel verder.
Rages in de jaren 60
De jaren van de wederopbouw waren voorbij in Nederland; er kon weer vol goede moed naar de toekomst gekeken worden. De vijfdaagse werkweek werd ingevoerd en ook kinderen hoefden niet meer op zaterdag naar school. De hoelahoep werd uitgevonden en de straten en parken werden gevuld met hippies met felgekleurde kleding. Naast de hippie zag je steeds vaker mannen met een spijkerbroek, overhemd en trui casual gekleed over straat lopen. Dit kwam door de Italiaanse modeontwerper Nino Cerruti. In de jaren ’60 werd hij populair door zijn casual chic kledingstijl. Later werd hij ontwerper voor het modemerk Giorgio Armani.
Herkenbare voorwerpen/gadgets
Ook in de technieksector ging het beter dan ooit tevoren. Zo bedacht Phillips het cassettebandje en de draagbare radio, en kwamen er Polaroid camera’s op de markt. Maar niks kon tippen aan NASA. In 1969 betrad astronaut Neil Armstrong als eerste de maan. Het was een kleine stap voor de mens maar een grote stap voor de mensheid. Vooral voor de koelkast. Tot de jaren ’60 waren deze onbetaalbaar voor vele Nederlanders. Dit veranderde door supermarktketen Albert Heijn, die de Bonuskaart ontwikkelde. Hiermee kon men sparen voor huishoudartikelen. Het eerste spaarprogramma? De koelkast.
Populaire muziek in de jaren 60
Non, je ne regrette rien (nee, ik heb nergens spijt van) klinkt het niet alleen in de straten van Parijs, maar ook heeft Edith Piaf een hit in Nederland te pakken (1961). Verder waren (en zijn) The Beatles uiterst populair met hun toenmalige nieuwe hits: Yellow Submarine (1966), Hey Jude (1968) & Here Comes the Sun (1969). Ook Nederlandse artiesten waren goed aan de weg aan het timmeren. Denk daarbij aan Spiegelbeeld van Willeke Alberti (1963), Sammy van Ramses Shaffy (1966) en Boudewijn de Groot met Prikkelbeen (1968).
Zo zag een huiskamer in de jaren 60 eruit
In de jaren ’50 waren huiskamers wat grijs en grauw. Dit wilden de mensen in de jaren ’60 veranderen door kleur te geven aan de huiskamers. Denk hierbij aan kleuren zoals oranje en bruin. Daarnaast was behang met terugkomende patronen een trend, evenals retro tapijten en houten meubelen. Heb je ooit een kast gezien met een ingebouwde platenspeler? In de jaren ’60 was dit niet meer dan normaal.
Typisch eten en drinken in de jaren 60
Niet alleen in de technologie- en muzieksector ging het in Nederland vooruit. Ook eten werd flink uitgebreid. De eerste mediterrane invloeden op de Hollandse keuken traden op. Denk hierbij aan spaghetti en macaroni. De paprika en knoflook deden hun intrede alsmede de Franse kaas. Wat typisch jaren ’60 is, maar wat door vele nog steeds wordt gedaan is fonduen. Hierbij ‘kook’ je met meerdere personen je vleeswaren zelf in een pan olie of bouillon of, zoals ze in Zwitserland fonduen, met kaas.
Typische jaren ’60 kleding
Net noemden we al wat de kledingstijl in de jaren 60 inhield: hippies met felle kleuren en mannen die casual chic over straat gaan. De kleding uit de jaren 40 en de jaren 50 zijn overigens nog niet uit het beeld verdwenen. De zogenoemde Peaky Blinders uitstraling is nog steeds terug te zien in het straatbeeld. Mede door de Tweede Wereldoorlog, wat nog vers in het geheugen staat, worden (kleding)producten vaak hergebruikt. Verder speelt muziek een steeds grotere en belangrijkere rol, ook als het gaat om kledingstijl. Veel mensen imiteerden de uitstraling van The Beatles, de jumpsuit van Elvis of de hoofddeksels en overhemden van The Rolling Stones. Ook leuk; lees hier ons uitgebreid artikel over mode uit de jaren 60.
Wat deed Van Dal mannenmode toen?
“Gewoon goed, ook in prijs!” Zo klinkt de slogan van Van Dal vanaf het jaar 1960. De slogan heeft veel weg van de slogan van vandaag de dag: “Stijlvolle mode voor de beste prijs”. Niet alleen in de slogan heeft Van Dal van vandaag veel weg van de jaren ’60. Ook wordt in het jaar 1968 meer nadruk gelegd op verschillende advertenties in kranten en komen er maar liefst acht nieuwe vestigingen bij. Momenteel adverteren we niet zoveel meer in kranten, maar wel op bijvoorbeeld het (online) magazine en Facebook. Als je meer wilt weten wat Van Dal deed tussen 1961 en 1971, lees dan dit artikel.