Home » Mannendingen » Besmet met het Defender-gevoel

Besmet met het Defender-gevoel

Op een ontspannende middag gaat er eigenlijk niets boven een spannende tour in een Land Rover Defender. Daarmee glijden de alledaagse lasten even van uw schouders af en kunt u ‘terug naar normaal gaan.’ Wel gelijk in stijl natuurlijk, wat perfect lukt in de romantische fossiel die al meer dan zestig jaar stand houdt in de autowereld. Verandering is ook niet nodig volgens aannemer Mark Boelens, die immers besmet is met het aanstekelijke Defender-gevoel. Zo ruikt hij even aan de splinternieuwe Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue van Bas van Putten.

Tekst: het originele artikel van Bas van Putten stond in Autoweek | Beeld: Maurice Volmeyer

""

Bron foto: Maurice Volmeyer | Aangekocht Via Bureau50 | Van Dal mannenmode Magazine 4, pagina 41 t/m 45, 2019

“Mijn Defender kost me qua onderhoud handenvol geld, hij zuipt diesel en hij lekt. Voor iemand met een langer lijf is de bestuurdersplaats eerder een straf dan een comfortabele zitplek, en dat de pedalen niet recht voor je zitten kan leiden tot hoogst onprettige gevolgen. Je verwart ze nog wel eens”, benadrukt Boelens. Toch is hij al ruim tien jaar niet uit zijn Defender te slaan. De Drentse aannemer deed de aanschaf in een tijd waarin het vooral een praktische overweging was. “We hadden bij het bedrijf een oud vrachtautootje dat stukging. We konden kiezen: weer een vrachtwagen, of een grote kar met een wat zwaardere auto als trekker. Dan kom je uit bij een Toyota Land Cruiser, zo’n Mercedes G, een Nissan Patrol of een Mitsubishi Pajero. Allemaal wel leuk, maar door me erin te verdiepen ben ik gevallen voor de Land Rover.”

Eigenzinnigheid

Een Defender is niets voor de man die haastig door de binnenstad denkt te manoeuvreren. Al lijken de Jort Kelder-achtige kerels op de Zuidas daar een andere mening over te hebben. Door hen werd de Defender als een lifestylevoertuig ingevoerd, ook terwijl de vierwieler als een auto voor jagers en landheren bleef. De huidige uitvoering heeft dan wel actuele dieselmotoren en een modern dashboard, maar de Land Rover is in zijn hele historie haast niet veranderd.

Toch is het die eigenzinnigheid die het ‘m doet voor Boelens: “Hij is duur en oncomfortabel, maar de Engelsen blijven hem toch wel bouwen omdat Europeanen hem toch wel kopen.” Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat Boelens’ volgende terreinwagen weer een Defender wordt. Wél een nieuwere tweedehandse van het oermodel, want: “Het is een werkpaard, daar hoef ik geen luxueuze auto voor te hebben.”

""

Bron foto: Maurice Volmeyer | Aangekocht Via Bureau50 | Van Dal mannenmode Magazine 4, pagina 41 t/m 45, 2019

Boelens ziet de nieuwe Land Rovers namelijk niet meer als werkpaarden. De Defender-fan begeert ook niet een of ander nieuw model. “Elektrische stoelen, luchtvering en een dikke V8; het klinkt allemaal leuk, maar het is het toch nét niet.” De echte fan wil rustig het raam open draaien en over een onverharde weg denderen. Afijn, de Defender mag dan wel kraken en schudden als een oud schip op de golven, maar de vijfcilinder turbodiesel overmeestert iedere versnelling. Wanneer de 300 Nm de loodzware kist door alle valkuilen sleept die de bulderende tractoren met hun grote banden hebben aangebracht, lacht de Defender-fan triomfantelijk. Dat is namelijk hoe het leven moet zijn.

""
""

Bron foto: Maurice Volmeyer | Aangekocht Via Bureau50 | Van Dal mannenmode Magazine 4, pagina 41 t/m 45, 2019

Bakbeest en S-klasse tegelijk

De nieuwe Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue van Van Putten moet even bezinken bij Boelens. Het valt toch niet mee om helemaal níets te voelen bij het nieuwe model – het blijft wel een bakbeest. De strakgelijnde wagen is honderden kilo’s lichter door het aluminium in de carrosserie, maar heeft nog altijd die V8-motor. Zodoende stormt de auto zowel door ontige modderpoelen als de uitgestrekte Autobahn, uiteraard met een snelheid ver boven de 200 km/u. Niet alleen bakbeest, maar ook een S-klasse vierwieler. De achttrapsautomaat raast in 5,4 seconden moeiteloos naar de 100 km/u en met de 360 graden noordcamera’s blijft geen obstakel ongezien. Voor zo’n €200.000 drukt u de autosleutels in uw eigen zak en bent u hoogstwaarschijnlijk de stoerste automobilist in uw buurt.

“Moet dat een terreinwagen voorstellen?” Van Putten garandeert dat de wagen werkelijk tot alles in staat is. Met 510 pk en 22 inch lichtmetalen velgen blijft de Superchage tot 250 km/u beheerst op het rechte pad. “Dat zal allemaal wel, het ziet er niet uit als een werkauto. Maar het oog wil ook wat, dat snap ik.” Sceptisch stapt hij in de auto. Waar moet de sleutel in? Hoe start de auto? Hoe wordt de stoel versteld? Wat doen al die knoppen? Het geluid van de gestarte Defender stemt gelukkig. Nieuwsgierig rijden de Defender-fan en Supercharge-eigenaar door het Drentse landschap. De gastrijder geeft gas op de klinkerweg van Norg naar Westervelde en met enig gemak rijden ze terug over de zandpaden. Enige demping is waarneembaar wanneer de kuilen in de paden getrotseerd worden. Ook bij snel optrekken op losse ondergrond blijft de Supercharge kaarsrecht in het spoor.

""

Terug naar normaal

Boelens is absoluut te spreken over de capaciteiten van de Supercharge, maar behoudt een ongemakkelijk gevoel bij de auto. “Stuurverwarming, serieus?” De auto is hem te mooi, te verfijnd. “Het is teveel ineen. Voor werk en terrein heb je gewoon een terreinauto nodig, die robuust is en er ook zo uitziet. Op klinkers voel je niks, je zweeft er overheen. Hij rijdt echt ongelooflijk, zeker voor zo’n grote auto. Maar ik zou hem niet voor dagelijks gebruik willen hebben. Heb je die boer gezien in die reclame van de Staatsloterij, in zijn Ferrari met aanhanger? Zo voel je je met zo’n kolos in een dorp.”

Die Super Charge is het toch nèt niet.

""

Bron foto: Maurice Volmeyer | Aangekocht Via Bureau50 | Van Dal mannenmode Magazine 4, pagina 41 t/m 45, 2019

Haast opgelucht stapt Boelens in zijn eigen roodkleurige Defender met lek dak. “Home sweet home and back to normal, zouden de Britten zeggen. Weet je wat? Ik ga maar weer eens aan het werk.” Ondersteund door de goudeerlijke romantiek van een andere eeuw pruttelt de TD5 terug naar zijn eigen tijd.

Deel dit artikel op:

Dit is ook interessant: 

Al ruim 69 jaar biedt Van Dal stijlvolle mannenmode aan voor de moderne man. Deze rubriek belicht alles wat met kleuren, materialen en de nieuwste trends te maken heeft. Zo ontdekt u alles wat u over stijlvolle mannenmode moet weten!
Geschreven door: Van Dal mannenmode

Categorie: Gadgets | Mannendingen

Right Menu Icon