Op zondag 20 maart gaan de vijf startlichten weer uit voor het 73e seizoen van de koningsklasse van de autosport. Met een nieuw regerend wereldkampioen, ‘nieuwe’ auto’s en maar liefst 23 races op de kalender, belooft het Formule 1-seizoen van 2022 weer een sensatie te worden. Om je alvast warm te maken voor dit stuitende seizoen zetten wij 10 weetjes over de Formule 1 voor je op een rijtje.
Bron foto: Unsplash.com
De formule
De naam Formule 1 is benoemd naar de eerste regel (lees: formule) die werd geïntroduceerd in de raceklasse: de racewagens mochten maar een bepaald aantal kilo wegen en van een bepaalde grootte zijn. Later zijn hier meerdere regels aan toegevoegd door de autosportbond FIA (Federation Internationale de l’Automobile).
Bron foto: Racedepartment.com
De snelheid
Dat Formule 1-auto’s ongelofelijk snel rijden weet iedereen. Dat is namelijk ook het uiteindelijke doel van de sport; wie als eerst over de finish komt. Waar jij met mazzel binnen tien seconden de 100 km/u aantikt, haalt een Formule 1-auto gemakkelijk de 300 km/u. De Finse coureur Valtteri Bottas (Alfa Romeo, voorheen Mercedes) houdt het record van de hoogste snelheid. In 2016, op het Hermanos Rodríguez circuit in Mexico, reed de Fin een topsnelheid van 372,5 km/u.
Bron foto: Unsplash.com
De G-krachten
Elke Formule 1-coureur dient een perfecte conditie en spieropbouw te hebben. Ze trainen dagelijks om deze topsport te kunnen blijven beoefenen. Speciaal de nekspieren hebben extra aandacht nodig. In een Formule-auto worden ze namelijk blootgesteld aan hoge gravitatieversnellingen (G-krachten) wat de zwaartekracht omvat. Het laat zien hoeveel druk er op een bewegend voorwerp komt te staan tijdens het versnellen of vertragen. Door het remmen in een bocht halen de coureurs wel 4 tot 6 G. Bij een crash kan dit zelfs makkelijk 50 G zijn. Leuk weetje: in de achtbanen de Python en de Barron 1898 in de Efteling ervaar je 3 G.
Bron foto: Unsplash.com
Max Verstappen (Red Bull Racing)
De 24-jarige Nederlandse Red Bull Racing coureur verpulvert record naar record op de racebaan. Hij won zijn eerste Formule 1-wedstrijd eerder dan het behalen van zijn rijbewijs. Hier hebben wij een paar records op een rijtje gezet: Zo is Verstappen de jongste F1-coureur ooit, de jongste coureur die op een podium stond, straalde hij op de meeste podia in één seizoen (18 podia in 2021) en werd hij de eerste Nederlandse wereldkampioen Formule 1 (2021).
Bron foto: Unsplash.com
Sir Lewis Hamilton (Mercedes)
Lewis Hamilton, de grootste concurrent van Max Verstappen, is een Britse autocoureur en zevenvoudig wereldkampioen. Hij mag zich sinds 15 december 2021 ‘Sir’ noemen omdat hij op Windsor Castle geridderd werd door Prins Charles. Deze eer heeft hij gekregen door zijn inspanningen in de sport en zijn opkomen voor verschillende maatschappelijke thema’s als Black Lives Matter en de mensenrechten in Qatar.
Bron foto: Unsplash.com
Nieuwe auto’s?
Voor het nieuwe seizoen gaat er geracet worden met nieuwe auto’s. De twee grootste aanpassingen: de wielen en de vleugels. De wielen gaan van 13 inch naar 18 inch, dit is voor de uitstraling en veiligheid; auto’s krijgen zo minder snel een klapband en kunnen langer rijden op één setje banden. De vleugels zijn groter om de zogenoemde ‘dirty air’ te verminderen: de vuile lucht wordt verminderd zodat auto’s makkelijker op elkaar kunnen aansluiten. Bumperkleven is toch niet goed? In de Formule 1 wel. Hierdoor kunnen de auto’s meer tempo maken en makkelijker inhalen, wat het spelletje weer spannender moet maken.
Bron foto: Unsplash.com
E10 tanken
De term E10 komt niet vreemd voor bij autobezitters. De meeste personenauto’s rijden namelijk op E5 of E10 (voorheen Euro 95 of Euro 98). Wist je dat een Formule 1-auto op precies dezelfde brandstof rijdt? Bij deze! Het doel van de FIA is om duurzamer te worden. E10 brandstof is daar een onderdeel van. E10 bevat 10% bio-ethanol, wat minder schadelijk is voor het milieu. E5 bevat, zoals je zou verwachten, 5% bio-ethanol.
Bron foto: Unsplash.com
Langste seizoen ooit
Het kortste Formule 1-seizoen ooit telde zeven races. Dat was het allereerste seizoen dat in 1950 verreden werd. Met 23 races op de kalender, verspreid over vijf verschillende continenten, wordt aankomend seizoen het langste raceseizoen ooit. Zet hiervoor 2, 3 en 4 september in je agenda, want dan wordt namelijk, in Zandvoort, de GP van Nederland gereden.
Bron foto: Van Dal mannenmode
Van Dal op het circuit
Ja, echt waar: de voormalige eigenaar van Van Dal herenkleding, Ad van Dal, heeft ook geracet. Hoewel niet in de Formule 1, deed zijn toenmalige teamgenoot dat wel. Jan Lammers, die in 1972 zijn Formule 1-debuut maakte, reed net als Ad van Dal de auto Simca 1000 Rallye 2 met Van Dal als sponsor. Bekijk hier de volledige tijdlijn van Van Dal.
Bron foto: Van Dal mannenmode
In je spijkerbroek
Veiligheid is een van de belangrijkste elementen van deze sport, waarbij coureurs met meer dan 300 km/u over het circuit racen. Ook hier is veilige kleding belangrijk; een geavanceerde helm en een brandwerende overall. Hier werd in het verleden geen rekening mee gehouden; racers reden gewoon rond in hun alledaagse spijkerbroek. Dat is natuurlijk prima als je een automuseum bezoekt, maar dat is in een raceauto niet aan te raden.