Puzzelen is overal ter wereld populair. Iedere dag buigen mensen zich over allerlei woordraadsels en breinbrekers, van makkelijk tot moeilijk en van klein tot groot. Met de puzzels in dit online magazine maak je ook deze maand weer kans op een bijzondere prijs. Ontdek...
Belangrijk voordat je begint
Mocht je nog geen autokrik hebben, dan is het verstandig om vooraf te kijken hoe zwaar het voertuig is dat de krik moet tillen. Dit staat aangegeven op het kentekenbewijs van iedere voertuig. Elke krik heeft namelijk een maximaal belastbaar vermogen. Het maximale belastbare vermogen van de krik moet minimaal de helft van de auto zijn. Het tillen vanuit een hoek van de auto is namelijk zwaarder, dan het tillen vanuit het midden van de auto. Zo is een krik met een maximaal belastbaar vermogen van 1 ton geschikt voor een auto met het maximale gewicht van 2 ton.
Het zoeken van de krikpunten
Nu we het gewicht van de auto en het maximaal belastbaar vermogen van de krik weten, gaan we de krikpunten zoeken. Een krik kan namelijk niet overal geplaatst worden. Daarvoor heeft elke auto speciale posities. Het krikpunt van de auto zit vrijwel altijd aan de onderkant en vlak naast het wiel. Voor ieder krikpunt dient ook één krik gebruikt te worden. Mocht je beide banden van aan één zijde van de auto omhoog willen tillen, dan dient ook bij iedere band een krik geplaatst te worden.
De krik onder de auto plaatsen
Voordat de auto omhoog gekrikt wordt, moet hij eerst op de rem gezet worden. Wanneer de auto opgetild wordt, kan het anders namelijk gebeuren dat deze begint te rollen en van de krik af valt. Als de auto op de rem staat, schuif dan de krik in de laagste stand onder de auto. Pomp de krik omhoog tot het punt dat de auto nog net niet omhoog getild wordt. Kijk dan goed of de krik nog steeds goed onder het krikpunt zit. Een krik gaat namelijk niet recht omhoog, maar met een kleine boog. Hierdoor kan het voorkomen dat de krik niet meer recht onder het krikpunt zit. Ook is het belangrijk om te kijken of de krik niet groter is dan het krikpunt. Als dit wel zo is, leg er dan een blokje hout of rubber tussen.
Het omhoog krikken van de auto
Nu gaan we verder krikken, zodat de auto omhoog komt. Doe dit vooral niet te snel. Mocht er iets fout gaan, dan kan er sneller geanticipeerd worden als er langzaam gekrikt wordt. Krik door tot het punt dat het wiel vrij komt van de grond. Nu kan het wiel losgemaakt worden met een luchtsleutel, kruissleutel of een ander passend gereedschapsstuk.
Na het omhoog krikken
Het is verstandig om een assteun onder de as te plaatsen, zodra je op de gewenste hoogte bent gekomen. Mocht er een probleem zijn met de krik, dan valt de auto niet op de grond, maar leunt dan op de assteun in plaats van de krik. Dit kan veel schade voorkomen. Wanneer de auto voor een langere tijd getild moet worden, adviseren we ook om assteunen te plaatsen onder de auto en de krik weer te laten zaken.
Wanneer het wiel is ge(de)monteerd of de assteun is geplaast, kan de krik weer langzaam omlaag worden gezakt en eronder weg getrokken worden.
Deel dit artikel op:
Dit is ook interessant:
Ramen lappen – simpeler dan dit wordt het niet
Het lappen van de ramen staat niet bepaald bekend als snelle taak. Een volle emmer met water en sop sleep je...
Alles over Hooikoorts
Hooikoorts, ook bekend als allergische rhinitis, is een veelvoorkomende aandoening die optreedt als reactie...
25 mei: Fiets naar je Werk Dag
Dat fietsen gezond is, hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen. Daarom wordt één dag in het jaar...